i'm in heaven!

Konserten igår var jättebra!!! Till och med journalisterna håller med mig (Aftonbladet, SvD, DN, Expressen)

Satt på Pub Ancor med Canita innan och laddade med Metallica-låtarna rullandes på skärmarna, jag önskar att det skulle vara så varje gång man är där! :) Var lite osäker på tiden och när de skulle börja men när stället var så gott som tomt började jag knalla uppåt Stadion. När vi kom utanför hörde jag tonerna till något som lät som det de började med i Göteborg och precis när jag kom fram hördes vrål innifrån arenan, jag kom kanske max fem min sent och hann sätta mig innan första låten var slut. Det tycker jag var rätt bra gjort med tanke på att det stod kl 18.30 på biljetten och att jag bara chansade på att de skulle bli två timmar sena.

Hamnade brevid en helt galen kille som hoppade runt och diggade stenhårt. Han störde sig på att jag satt ner och lyssnade under hela första delen av konserten och försökte hela tiden rycka upp mig. Jag var så glad så jag kunde inte ens bli irriterad på honom och emellan attackerna så var han riktigt lugn och trevlig.

När jag stod på Ullevi och de kom in och började spela de första tonerna så började jag gråta, jag kunde inte hjälpa det men det var så mäktigt och efterlängtat från min sida så det var den reaktionen som kom. Igår var det inte riktigt på samma sätt men en ren och skär glädje.

Eftersom det är en spelning som inte kommer i samband med något platt-släpp så förstod man ju redan innan att det skulle bli mycket blandat och många gamla klassiker. Tyvärr har jag inte lyssnat på alla gamla skivor lika mycket som de som kommit efter Black album så många av låtarna landar inte djupt inne i hjärtat på mig på samma sätt som hos alla andra fans runt omkring mig. Om man jämför spellistan från gårdagen med listan från Ullevi (se nedan) som jag tycker var helt fantastisk så är det lite skillnad. Aftonbladet skriver att det förutom låtarna från The Black album endast spelade två stycken som är yngre än 16 år och det är ju i exakt 16 år som jag har lyssnat på och älskat dem så det är kanske inte så konstigt. Fast framförallt "Welcome home (Sanitarium)" saknar jag mycket och den är ju från Master of Puppets? Men det spelar absolut ingen roll, jag var lycklig bara av att se dem :)

Under första extranumret körde de One och då kunde jag ju inte sitta ner längre, stod upp och bara hoppade galet och sjöng med, jag älskar verkligen den låten. Lika som i Gbg hade de häftiga explosioner och fyrverkerier. Hittade en film på Youtube som inte har så bra ljudkvalitet på själva musiken men där man riktigt kan känna den maffiga inledningen.

Även Fade to black finns det en bra (om än kort) upptagning på.

Första extranumret var ju så planerat att de inte ens försökte göra sig till när de gick ut och sa tack för sig, andra extradelen däremot tror och hoppas jag kom mer spontant pga publikens tryck. Det var verkligen bra stämning :) Tyvärr körde de inte de två nya låtarna dom har kört ibland på andra spelningar under den här turnen, The new song och The other new song Den andra tycker jag inte låter så mycket Metallica, åtminstonde inte första delen och i versen, men den verkar bra ändå och den första bara älskar jag. Ser fram emot när plattan kommer!

James brukar ju vara fin men han hade ett fruktansvärt fult skägg som han dessutom tydligen hade blivit stoppad i tullen för, talibanskägg? Ja ja, I would totally do anyway ;) Rob är cool som vanligt, Kirk är mesig men ändå Kirk och Lars är liten och ettrig och hälsar på oss på danska.

Om jag ska ta ett helhetsbetyg och jämföra så tycker jag att Ullevi-konserten var bättre men det är absolut mest pga mig själv och det här är ändå en grymt bra spelning från deras sida sett. Hoppas det inte dröjer nio år innan de kommer igen!! :)

Spellista Gbg:
Blackened
Fuel
Harvester of sorrow
Welcome home (Sanitarium)
Frantic
For whom the bell tolls
I disappear
St Anger
Sad but true
Creeping death
Battery
Wherever I may roam
Melbourne
Nothing else matters
Master of puppets
One
Enter Sandman
Leper Messiah
Seek and Destroy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0